30 Nisan 2008 Çarşamba

Müzik ve Matematik İlişkisi

Lisedeyken müzik derslerinde hoca notaları gamları vs. anlatırken işlerin gittikçe birbirine karıştığını fark ettiğimde bir süre sonra sanki müzik değil de matematik işlemleri yapıyormuşum gibi hissetmeye başlamıştım. Ben hoca bunlardan sorcaksa işimiz iş diye düşünürken yanımdaki arkadaşım “ya diyez sesi inceltiyo muydu kalınlaştırıyo mu?” diye sorunca en azından kendi durumumun çok da kötü olmadığını anlayıp rahatlamıştımSmile

Müzik için belli kurallar çerçevesinde dizilmiş notaların birbiriyle uyumlu bir şekilde birleşmesiyle oluşan bir kompozisyondur diyebiliriz. Matematiğin işlevi de buna benzerdir.

Matematikte sayıları bölme, çarpma, toplama gibi değişik işlemlerden geçiririz ve bir sonuca ulaşırız. Müzikte de notaları sınırsız varyasyonlarla sıralayabilir ve bir melodiyi oluşturabiliriz. İkisi arasındaki ortak nokta sonuca nasıl gittiğimiz (gidişat) ve varyasyonlardır.

Bebeklerde de müziğe yatkınlık görebiliriz. Mesela onlarla şarkı söyler gibi konuştuğunuzda normal tonda konuştuğunuzdan daha fazla dikkatlerini çektiğinizi fark edebilirsiniz. Bu konuda yapılan araştırmalara göre müziksel aktivitelerde bulunan çocukların matematikte daha başarılı oldukları görülmektedir. Dolayısıyla bir çocuğun müziği sevmesi ve bir yaş*** tarzı haline getirmesi gelişimini olumlu yönde etkiler. Bu ilişki tersi yönde de çalışmakta. Yani matematiği çok iyi yapan öğrenciler aynı zamanda bir müzik aleti çalmada veya nota okumada da aynı başarıyı gösteriyorlar. Bu ilişkiler doğrultusunda eğitim öğretim programlarında uygun etkinliklere yer verilerek okullardaki öğrenci performansı arttırılabilir.

Hiç yorum yok: